Poslední týdny přinesly zásadní posuny v oblasti regulace marketingu komerční dětské výživy, dudlíků a lahví – na mezinárodní i národní úrovni. Pojďme si nejdůležitější události stručně shrnout.

? Stopka digitálnímu marketingu

Světové zdravotnické shromáždění (WHA) koncem května schválilo dlouho chystanou rezoluci k Mezinárodnímu kodexu marketingu náhrad mateřského mléka, zaměřenou speciálně na digitální marketing – včetně influencerů, cílené reklamy na sociálních sítích a nejrůznějších aplikací. Bližší informace zde.
? Poděkování patří zejména všem kolegyním a kolegům z IBFAN, kteří se na tomto posunu aktivně podíleli! Jak v průběhu dojednávání rezoluce, tak pak při samotném schvalování na Světovém zdravotnickém shromáždění.
? Rezoluci si podrobně rozebereme v samostatném článku – určitě stojí za pozornost i ve světle toho, jak silně se digitální marketing (včetně influencer marketingu) rozrostl i v českém prostředí.

?️ Poslanecký kulatý stůl Výživa kojenců a malých dětí vs. marketing: Jak efektivně chránit zdraví žen a dětí?

V Poslanecké sněmovně se po fiasku s listopadovým kulatým stolem s výrobci komerční dětské výživy a zdravotníky s otevřeně nepřiznanými střety zájmů odehrála diametrálně odlišná akce pod taktovkou Ministerstva zdravotnictví a se záštitou 4 poslankyň, WHO, UNICEF a zmocněnkyně vlády pro lidská práva. Ministerské shrnutí tady.
?️ Záznam je dostupný na webu Poslanecké sněmovny a jednotlivé příspěvky také na našem YouTube kanále (doporučujeme zapnout automatické titulky u anglických příspěvků).
? Téma střetů zájmů, ochrany kojení i regulace marketingu zde zaznělo s nebývalou otevřeností a odborností. Takže se také můžete těšit na samostatný článek a zatím jako ochutnávku vystoupení MUDr. Elišky Selinger z WHO, o čem ty střety zájmů ve zdravotnickém systému vlastně jsou. 

?Tak trochu nepovedený NetCode

Státní zdravotní ústav konečně vydal dlouho očekávanou analýzu dodržování Mezinárodního kodexu marketingu náhrad mateřského mléka, provedenou podle metodiky WHO/UNICEF/IBFAN a dalších institucí a organizací známé jako NetCode.

O tuto analýzu jsme žádali už od roku 2019 – mimochodem v té době ji realizovali naši sousedé v Polsku. Jenže zatímco polská verze byla srozumitelná, věcná a jasně metodicky ukotvená, ta česká… no, řekněme, že se v některých ohledech rozkročila víc, než by bylo záhodno. NetCode je určený výhradně pro sledování dodržování pravidel Kodexu, česká zpráva se od tématu bohužel místy vzdaluje, například tím, že zaměňuje v některých momentech ochranu kojení s jeho podporou – hodnotí stav podpory kojení v porodnicích na základě sdělení zdravotníků a rozšiřuje závěry i směrem k dostupnosti poporodní péče, edukaci o kojení a podobně.
? Důležitá témata, bezesporu. Ale nejsou předmětem NetCode. Pak se není radno divit, že českou analýzu mohou z těchto důvodů snadno kritizovat i pediatři. Velká škoda. Na druhou stranu neonatologové se pak chválí za podporu kojení v porodnicích, aniž by protokol NetCode byl reálným nástrojem pro její hodnocení.

Neméně nás zklamaly také věcné chyby, které zbytečně snižují důvěryhodnost celé zprávy, vč. nesmyslů kolem právního statutu Kodexu.

? Pro červnové jednání ministerské Komise pro výživu kojenců a malých dětí jsme proto zpracovali podrobné vyjádření, které si můžete přečíst zde. Zároveň upozorňujeme, že se lze domnívat, že se zapojením do analýzy souhlasili spíše ti pediatři, kteří jsou s ochranou kojení alespoň rámcově seznámení. I v tomto směru tedy výsledky mohou být zavádějící.

Je tedy pravda, že problematických bodů není málo – ale to rozhodně neznamená, že by zpráva byla bezcenná. Naopak. Obsahuje řadu zajímavých zjištění, která si zaslouží pozornost i uznání. A samostatný článek. Jen je zkrátka potřeba číst ji s kritickým odstupem a v kontextu toho, co vlastně NetCode měřit má a jak – a co už nikoliv.

?️ A zatím v médiích…

V posledních týdnech se tématu regulace marketingu komerční dětské výživy, dudlíků a lahví věnovala hned dvě celostátní média:

Hospodářské noviny nabídly základní pohled, vč. tradičních vyjádření Českého sdružení pro značkové výrobky, které žádnou další regulaci marketingu logicky pro své členy nechtějí, a tedy kolem sebe vypouští další mlhu a houšť.

Seznam Zprávy šly ještě více do hloubky – a za to díky! Zároveň se svou investigací evidentně pokračují. Jen dvě drobná upřesnění:
✏️ Nejvyšší pokuta od krajských živnostenských úřadů nebyla 70 000 Kč, ale pouhých 7 000 Kč. Někde se ztratila nula – a nedivíme se. Tak symbolická částka totiž skoro působí jako překlep sama o sobě.
✏️ Bohužel také nestoupá podíl dětí plně (ani výlučně) kojených při odchodu z porodnice. Snaha o závěrečný optimismus článku je sice pochopitelná – ale dosavadní data ÚZIS tomu bohužel neodpovídají.
Přes drobné nepřesnosti ale platí jedno: máme velkou radost, že se tohle téma konečně pořádně dostává do veřejného prostoru. ?